Gezelligheid en relaxen

17 maart 2019 - Senga Bay, Malawi

Hallo,

Donderdag gingen we weer naar de school toe. We begonnen de dag in groep 8. De docent gaf wiskunde les. Daarna werden we uit de klas gehaalt door de headmaster voor een gesprekje. De chief van het dorp was overleden en in de middag was er een memorial. Samen met de leraren gingen we daar heen. Omdat de chief een moslim was ging het volgens hun tradities. De mannen mochten alleen bij de dienst aanwezig zijn. De vrouwen moesten ergens in het dorp in de omgeving zijn. Wij zaten met een aantal leraressen van de school gelukkig in de schaduw. Het was eigenlijk best wel gezellig en we hebben de hele tijd lekker gekletst. Het is gebruikelijk dat alle vrouwen een Afrikaanse omslagdoek dragen als rok. Dit is een teken van respect. We waren daar al om 10.00 (we volgden gewoon de rest) en op 13.00 begon de dienst pas. Toen we hoorden dat het tot 15.00 zou duren zijn we om 13.00 maar naar huis gegaan. We waren het wachten en het zitten op de stenen al wel zat :). Gelukkig gingen er een paar andere docenten ook.

Rachel met kindje

's Middags gingen we verhuizen. Of nouja, Hanne ging naar de kamer waar Annika eerst verbleef. Nu hebben we allebei ons eigen kamer in het huisje. Verder hebben we de middag besteed om alles een plekje te geven. We waren het wel zat om uit onze koffers te leven.

Rachel haar kamer:

Kamer RachelKamer Rachel

Kamer Rachel

Hanne haar kamer:

Kamer HanneKamer Hanne

Kamer Hanne

Ons huisje

Als avondeten hebben we nsima gehad. Dat is typisch Malawi's. Gemaakt van maismeel. Je pakt er een stuk vanaf, dat rol je met je handen tot een bolletje. Hierna duw je een klein kuiltje in met je duim en dan haal je het door de saus met groente zodat dat er een beetje op zit. Een en al geklieder, maar echt heel erg lekker.

Nsima

Toen we 's avonds naar bed wilden gaan, hoorden we het nieuws dat er in de morgen een meisje van de school was neergestoken. Helaas overleden. Ze was zeven jaar oud en zat in groep 2. Het was een grote shock voor iedereen, ook omdat dit eigenlijk nooit gebeurt hier in Malawi en al helemaal niet in het dorp.

Op vrijdag gingen we kijken in groep 2. Voor de klas staat een hele lieve docent. Ze is 25 en we hebben van haar een afrikaanse rok cadeau gekregen. Samen met een docent van een andere groep 2 en haar hebben we tussen de middag rijst met bruine suiker gegeten. Normaal doen ze dat altijd met z'n tweeën maar nu vroegen ze ons erbij. Verder heeft de docent Engels les en wiskunde les gegeven. Onze taak daarbij was dat we het huiswerk nakeken en de stof wat uitgebreider uitlegden aan de leerlingen die er moeite bij hadden. Na de wiskunde les kregen de leerlingen mogelijkheid om te bidden omdat veel leerlingen op de school moslims zijn. Dit vonden we tot nu toe echt de leukste dag, dus maandag en woensdag zullen we zelf engels lessen gaan geven hier.

Klas 2 (nog niet iedereen was er)Paar van de schoolgebouwen

Toen de leerlingen gingen bidden zijn wij naar de stad Salima gegaan om even wat boodschappen te doen en de nodige dingen voor de komende tijd te halen. Ook hebben we zelf ingrediënten gehaalt om te koken. Het avondeten is erg lekker hier, de koks kunnen erg goed koken maar het is soms ook lekker om je eigen eten klaar te maken. Hanne eet eigenlijk geen vlees omdat ze het niet erg lekker vind, maar dan is het aanbod beperkt. Dus dat wordt de komende tijd toch wel wat vlees eten. Verder is het ook fijn om zelf wat brood (wat tot onze verbazing echt lekker is, meestal is brood erg anders in het buitenland) in huis te hebben, want elk ontbijt bestaat uit ei, gelukkig hebben we zelf kaas mee en avocado met tomaat op brood is ook erg lekker.

Het menu van de lodge

Vrijdagavond zijn we met wat mensen naar Salima gegaan. Eerst gingen we naar een plaats met open dak met allemaal pooltafels. Hier hebben we een aantal spelletjes gespeelt. Nouja, Rachel en ik eigenlijk één tegen elkaar want we waren allebei nou niet bepaald geweldig in poolen, maar we hadden wel het leukste potje. Daarna zijn we nog even naar een club geweest. Hier vielen we niet alleen op omdat we blank zijn, maar ook omdat ons dansen niks is bij hoe de Afrikaanse mensen dat kunnen.

Met onze goeie vriend Israel

Op zaterdag hebben we lekker rustig aan gedaan. De hele morgen hebben we gelezen. We lezen echt heel veel allebei, heel lekker in het zonnetje! In de middag zijn we even naar het dorpje geweest en hebben we een Afrikaans jurkje op maat laten maken. Deze zal vandaag in de middag klaar zijn. Verder hebben we zelf in de avond spaghetti gemaakt en nog gezellig wat gedronken aan de bar.

Lezen in het zonnetjeSpaghetti koken

Vanochtend waren we vroeg wakker want de stroom was uitgevallen (erg gebruikelijk hier) dus de ventilatoren waren uitgevallen. Dat was voor ons toch nog wel iets te heet. Rachel was om 5 uur al wakker en Hanne om half 6. We zaten om 6 uur al gezellig voor het huisje wat te lezen. Dit is het tijdstip dat alle vissersboten terug komen, dat was wel leuk om te zien. Hiervan hebben we een timelapse gemaakt. Deze staat weer bij de video's.
Verder is de planning vandaag: lezen, zonnen, zwemmen, en het jurkje ophalen.

1. Gertjan:
    17 maart 2019
    Leuk om alle verhalen te lezen. Mooi om de vissers ook terug te zien komen.
  2. Oma Ellen:
    17 maart 2019
    Wat een mooie verhalen!! Jullie beleven al veel zeg! Een mooie mix van werken en ontspannen. Geniet er van!!
  3. Oma V:
    17 maart 2019
    Tot nu toe een fijne “werkvakantie” !!
    Groetjes ❣️
  4. Oma en Opa 't Harde:
    17 maart 2019
    Uit de gemakkelijke stoel en bank genoten van jullie verhalen. Opa mist de verhalen over kakkerlakken en bloedzuigers.
  5. Henk Geerds:
    17 maart 2019
    Leuk en spannend. Hoe doe je dat, les geven?
  6. Oma V:
    17 maart 2019
    Mooie foto van de schoolklas,komt me bekend voor ! Fijn dat jullie daar een steentje aan bij kunnen dragen 👍👍
  7. Nel:
    17 maart 2019
    Wat is het boeiend om jullie reisverslag te lezen. Dank jullie wel!
  8. Ineke:
    17 maart 2019
    Wat heftig van dat kleine meisje. Wat leven wij in een luxe land. Kinderen op school zitten allemaal op de grond. Jullie beleven veel.
  9. Gerrit Laan sr uit Veenendaal:
    18 maart 2019
    Prachtig verhaal en wat een mooie foto's/video's.
    We genieten ervan.
  10. Jaap Ophoff:
    18 maart 2019
    Wat maken jullie veel mee. Heel veel moois, maar ook verdriet: meisje van 7 jaar gedood. Wat komt geweld dan dichtbij. Eet smakelijk met al die nieuwe gerechten!
  11. Oma Laan:
    19 maart 2019
    Weer genoten van jullie belevenissen! Groetjes Oma Laan
  12. Gerrit Laan sr uit Veenendaal:
    19 maart 2019
    Hebben jullie last van het slechte weer?
  13. Marloes Lamers:
    21 maart 2019
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen! Wat is het daar mooi zeg! Ik vind jullie echt super stoer!