Op de school

13 maart 2019 - Senga Bay, Malawi

Bho Bho,

Maandag hadden we onze eerste dag bij de school. Om 7 uur hadden we afgesproken bij de school te zijn. Maar we zijn natuurlijk in Afrika en zijn ze hier niet zo precies met tijden. Ons ontbijt was er om 7 uur en toen we veel te laat bij de school kwamen stonden ze gelukkig ook nog niet klaar voor ons. Nadat ongeveer 25 leraren zich aan ons hadden voorgesteld en wij aan hen kregen we een rondleiding door David, de leraar van groep 7b. We zijn langs een aantal klassen gegaan om ons voor te stellen en hij liet ons de rest van het terrein zien. Toen we alles hadden gezien gingen we naar de headmaster om te bespreken hoe we het verder gaan doen. Ook heeft hij ons van alles over de school verteld en het rooster uitgelegd. Het gaat er hier wel heel anders aan toe dan in Nederland. Hier kwamen er telkens mensen tussendoor die vragen hadden of iets wilden vertellen. Na 2,5 uur daar te hebben gezeten hebben we nog een foto gemaakt op het muurtje dat wij (via Frank, eigenaar Discover the World) hebben geschonken aan de school.

Omeletti breakfastMet de headmaster en een leraresKantoor van de headmaster

We hadden nog geen internetbundel geregeld, dus zijn we daarna met de taxi naar Salima gegaan. De taxi's hier vertrekken pas als ze helemaal vol zitten, maar dan ook echt vol. Met totaal 15 mensen in een personenauto voor 5 vertrokken we naar de stad. We moesten nog een stukje verder de stad in dus hebben 2 fietstaxi's ons naar de Airtelshop gebracht waar we internet hebben gekocht. Na nog wat eten te hebben gekocht zijn we teruggegaan naar Senga Bay

Dinsdag moesten we weer vroeg uit ons bed, want we gingen een dag meekijken in groep 7. Gelukkig waren alle lessen in het engels zodat we het goed konden volgen. De meeste klassen bestaan ongeveer uit 80-100 leerlingen, daarom moeten de leraren en leraressen bijna schreeuwend praten om te zorgen dat iedereen het hoort en bij de les blijft. Het is leuk om te zien hoe actief alle leerlingen meedoen en hoe graag ze antwoord willen geven op de vraag die er gesteld wordt. Er was een les over het verwijderen van een vlek in je kleren , zo'n les zou je in Nederland nooit krijgen. Ook was er een les over het voorkomen van HIV en aids, super interessant en goed om te zien hoeveel de kinderen daarover al weten.

Nadat we op de markt wat fruit hadden gekocht hadden we het zo warm dat we in het meer zijn gaan zwemmen en lekker in de zon hebben gelegen. 's Avonds hadden we onze welcome party :) Het was super gezellig en we hebben heerlijk gedanst op muziek.

Op woensdag hebben we onze vrije dag, dus daar hebben we mega van genoten. Eerst een ontbijt met een lekker broodje kaas en wat fruit, daarna zijn we weer heerlijk in de zon gaan liggen en gaan zwemmen (en natuurlijk niet genoeg ingesmeerd, dus we zijn al mooi verbrand). Toen we in het meer waren kwamen er allemaal kinderen naar ons toe die wilden spelen. Onze vuile was werd steeds meer, daarom gingen we 's middags onze kleding in het meer wassen. Ook hier waren alle kinderen super nieuwsgierig, dus kwamen ze allemaal om ons heenstaan en hebben ze meegeholpen. Zelfs de jongste kinderen wisten precies wat ze moesten doen, terwijl wij daar maar wat zaten te proberen. Toen we klaar waren met wassen pakten ze het stuk zeep en gingen ze allemaal hun haar en lijf wassen.

ZwemmenDe was doenUitzichtBeef snack

1. Magdaleen:
    13 maart 2019
    Ontzettend leuk wat jullie allemaal al hebben gezien en gedaan, enjoy!
  2. Henk Geerds:
    13 maart 2019
    Ga zo door! Dit is boeiend.
  3. Henriette:
    13 maart 2019
    Leuk dat we op deze manier een inkijkje krijgen in jullie leven. Enjoy!
  4. Lia Visscher:
    13 maart 2019
    Volgens mij beginnen jullie al aardig te wennen! Wij genieten op afstand mee.
  5. Christine Buitenhuis:
    13 maart 2019
    Knap hoe jullie je weg al weten te vinden! Leuk om jullie ervaringen te lezen en foto s te zien!
  6. Gerrit Laan (Veenendaal):
    Opa Gerrit Laan:
    We zien voor ons dat jullie opgepropt in de taxi zitten lekker bij zulk heet weer! Prachtig verhaal verder, we genieten ervan 👍
  7. Rob:
    13 maart 2019
    Leuk om e.e.a. zo mee te beleven. En wat die tijden betreft: klinkt best goed, daar kunnen we hier nog wat van leren.
  8. Erik:
    13 maart 2019
    Leuk geschreven. ik zie het voor me..... Blijf trots op jullie.
  9. Ineke:
    13 maart 2019
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
  10. Tamar:
    13 maart 2019
    Super leuk om over jullie dagen te lezen en foto's te zien!! Liefs😘😘
  11. Oma V:
    14 maart 2019
    “Wie verre reizen maakt kan veel verhalen” daar begint het al aardig op te lijken . Heel boeiend en ook leuk om jullie indrukken en belevenissen te kunnen volgen,👍
    Liefs en groet ,ook aan de kids daar ❣️
  12. Opa Gerrit:
    14 maart 2019
    Mooie verhalen, jullie beleven dingen die je thuis niet had bedacht!
    Lesgeven aan 100 kinderen en je kleren wassen in het meer!
    Geniet ervan.
  13. Geesje Soepenberg:
    14 maart 2019
    Mooie verhalen. Jullie zien en beleven heel veel. Een heel andere kultuur. Een wasmachine in het meer, hoe leuk kan het zijn. Succes dames.
  14. Corry Kamphof:
    16 maart 2019
    Hoi Hanne en Rachel wens jullie een goede tijd in Malawi geniet ervan om met deze mensen te werken succes met alles wat jullie doen groetjes