Nóg een week vakantie ...

3 mei 2019 - Senga Bay, Malawi

Hoihoi,

Afgelopen zaterdag hebben we eigenlijk de hele  dag bij de bar gezeten. De bar is van Ronnie, een duitser die al 10 jaar in Malawi woont. De bar is zo super gezellig. Hier hebben we mangina geprobeert. Dit is koeienvlees maar op een speciale manier bereidt. Rachel vond het lekker. 's Avonds zijn we naar Salima geweest. Hanne heeft gereden. In Malawi zit het stuur aan de rechterkant van de auto en rijden de auto's links. We zijn naar de band Zembani geweest. Zij speelden live in een soort open lucht café.

Bar van Ronnie in Senga BayManginaAchter het stuur

En nu even over het vrijwilligerswerk. Zaterdag in de ochtend kwam de headmaster bij ons langs toen we aan het ontbijten waren. We hadden afspraken gemaakt voor deze week (de eerste week na de vakantie). Op maandag zou er een openingceremonie zijn. Op woensdag en vrijdag zouden we het gewoon weer zo aanpakken als voor de vakantie (sportavtiviteiten).

Volgens de afspraak stonden wij maandag bij de school. Toen we aankwamen was de headmaster er zelf niet en de andere docenten zeiden dat ze alleen maar een vergadering zouden hebben dus dat er voor ons niks te doen was. We mochten weer naar huis. Toen zijn we even naar Salima gegaan. We moesten even wat praktische dingen regelen zoals medicijnen voor Bilharzia. Deze moeten we 6 week na vertrek uit Malawi slikken.

Hoe Malawianen met spullen omgaan

Op dinsdag kregen we te horen dat het op woensdag de dag van de arbeid was en dat alle overheids instanties dus dicht zouden zijn. Dit hebben we niet te horen gekregen van de headmaster. Dit vonden we erg jammer.

Toen Hanne wakker werd en ze deed de deur van de kamer open, kwam er een naar piepend geluid uit de deur. Toen ze zag dat het een vleermuis was schrok ze zich dood. Het leek net op een rat en een kikker gecombineerd met vleugels. Natuurlijk hebben we om hulp gegilt en de jongen van de keuken kwam ons redden. Hij heeft aan de staart de vleermuis naar buiten gebracht. En vertelde ons dat er een vleermuizen nest in ons plafond zit. Gelukkig zit de opening in de gang.

Vleermuis op de kamer

Voor het avondeten zijn we naar Safari Beach Lodge geweest. Dit is een lodge in de buurt van onze lodge. Hier zijn we op de motor heen gegaan. De eigenaar van de lodge is een Nederlandse man die in Zambia woont. We hebben samen avond gegeten en daarna zijn we met z'n allen naar de bar gegaan. We hebben natuurlijk ajax aangemoedigd als Nederlanders! :)

Safari beach lodgeSafari beach lodgeZonsondergang Safari Beach Lodge

Over de woensdag hebben we trouwens nog wat leuks te vertellen. Na het ontbijt, zet Rachel altijd haar ontbijtspul op de spoelbak van de wc, omdat ik dan mijn spul aan het afwassen ben. Normaal gaat het altijd goed maar deze keer kantelde het en lagen haar mes, beker en bord in de wc. Het was hillarisch.

Hups alles het toilet in

Vanochtend deden we weer een poging om naar de school te gaan. Het enige wat er gebeurde was een gesprekje over hoe we Malawi tot nu vinden. Toen mochten we weer naar huis. Dit vonden we aan de ene kant wel fijn want de communicatie gaat niet zo leuk, maar aan de andere kant ook dus wel erg jammer dat het vrijwilligerswerk niet zo is geworden zoals we dachten vanuit Nederland. We hebben afgesproken dat we komende maandag voor de laatste keer naar de school gaan.

Liefs

1. Christine Buitenhuis:
    3 mei 2019
    Oh...dat gaat straks afkicken worden!! Jammer dat het vrijwilligerswerk niet loopt zoals gehoopt en afgesproken.
    Genietze nog maar!