Reizen naar het zuiden

23 april 2019 - Senga Bay, Malawi

Vorige week begon de schoolvakantie hier, dus wij hadden bedacht een paar dagen weg te gaan.

Op maandag zijn we 's ochtends om half 10 vertrokken naar Salima. We reizen met grote backpacks, dus het was super fijn dat een vriend van ons ons een lift heeft kunnen geven. In Salima zijn we eerst in de minibus naar Balaka gestapt, we hebben gelukkig maar een half uur moeten wachten voordat het busje wegreed. De reis naar Balaka duurde 5 uur over 158 km. Minibusjes stoppen als mensen eruit willen of wanneer er de mogelijkheid is dat er nog meer mensen worden ingestopt. Soms moet je dus lang wachten. Vanuit Balaka zijn we met de minibus naar Liwonde gegaan. Hier zijn we met de fiets-taxi naar de overnachtingsplek gegaan. We hebben van maandag op dinsdag overnacht in Liwonde Safari Camp. Deze lodge ligt binnen de hekken van het National Park. Toen we aankwamen na 7,5 uur hebben we lekker gedoucht (eindelijk weer een warme douche, en ook nog eens heerlijk in de buitenlucht). Daarna hebben we heerlijk gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan. We moesten oppassen toen we naar de kamer liepen. De bewaker had ons gewaarschuwd dat er dichtbij het Camp 2 olifanten gezien waren. We lagen in een dorm en de bedden waren erg klein, zelfs voor Hanne.
Het was een lange en zweterige reisdag.

Kip in de minibusLiwonde Safari CampLiwonde Safari CampLiwonde Safari CampDeur van de dormLiwonde Safari CampLiwonde Safari CampSafari Camp douchen in de open lucht

Op dinsdagochtend hadden we onze wekker om 5 uur staan. Om 6 uur zouden we op safari gaan. Toen we bezig waren met klaarmaken kwam er iemand naar ons toe en vertelde dat de safari door een probleempje om 8 uur zou beginnen. We konden dus weer terug ons bed in. Na het ontbijt vertrokken we met een safaricar naar de plek waar de boot voor de safari zou vertrekken. Hoe dichter we bij het gebied van het park kwamen hoe meer nijlpaarden we zagen liggen in het water. Sommigen waren verweg en anderen dichtbij. Ze lagen telkens met ongeveer 5/6 bij elkaar. Toen we voorbij het hoge riet waren zagen we opeens een olifant. Hij was eerst best verweg, maar daarna kwam hij naar ons toelopen tot op 6 meter afstand. Zo vet om te zien! We hebben een tijdje naar hem gekeken, maar zijn weer verder gegaan toen hij met zn oren begon te slaan en een paar stappen in onze richting zette.
Toen we verder gingen varen hebben we nog een aantal roofvogels gezien en daarna zijn we weer omgedraaid. We hebben daarna nog ver in het hoge gras een groep van 6 olifanten gezien. Onze bootsafari was geslaagd!
Terug bij het safaricamp hebben we onze spullen gepakt en na de lunch zijn we naar de stad gegaan om een minibus naar Mangochi te pakken. Er reden vanaf het safaricamp nog 2 meiden mee die dezelfde route hadden. We zijn met z'n vieren in de volle en warme minibus gestapt. Na 2 uur kwamen we aan en zijn we naar Jazaka Logde gegaan. Het was weer een lange dag dus we zijn vroeg gaan slapen.

NijlpaardenNijlpaardNijlpaardOlifantOlifantSafari BootBoot safariMangochi

Woensdag hadden we onze wekker om half 6 gezet, omdat we nog een aantal dingen wilden zien en bezoeken in Mangochi. Onderweg naar de clock tower hebben we ergens een broodje gekocht. De Queen Victoria Memorial Tower stond op het midden van een rotonde en kon je al ver vanuit de straat zien. Vlak daarnaast was het Lake Malawi museum. We waren de enige bezoekers. We zijn rondgeleidt door het kleine museum en hebben gezien wat voor soort dieren er rond het meer leven. Ook een stuk geschiedenis van het meer, de mensen die eromheen woonden en waarvoor het meer werd en wordt gebruikt.
Daarna zijn we doorgelopen naar de textiel markt. Hier werden heel veel mooie afrikaanse doeken verkocht en waren veel kleermakers. Daarna hebben we besloten alvast met z'n 2en de tassen op te halen en richting Monkey Bay te gaan. De andere twee meiden wilden nog even op de textiel markt blijven hangen. Er stopte een hele lege taxi voor ons die eigenlijk bijna de hele reis helemaal leeg was en we zijn ook nog afgezet bij de logde dus dat was een hele chille reis. Toen we bij Mufasa Logde aankwamen leek het wel alsof we in een stukje paradijs aankwamen. Het was er zo mooi met het helderblauwe water en de rotsen erbij. De sfeer bij de lodge was ook heel ontspannen en we voelden ons gelijk op onze plek. We kregen een kamer met een 2-persoons bed. We hebben een chicken cheese burger besteld en deze was heeerlijk. De rest van de dag hebben we lekker in de hangmat gelegen en niks gedaan. Na het avondeten was er een kampvuur en waren er een paar afrikaanse mannen die djembé gingen spelen.

Queen Victoria Clock TowerLake Malawi MuseumTextile marketTextiel marktMonkey Bay lodgeMonkey Bay lodgeKampvuur

Op donderdag hebben we na ons ontbijt een stukje gehiked. Na 20 minuten klimmen kwamen we aan op een super mooi uitzichtpunt. Hier hebben we even genoten van het uitzicht en daarna zijn we weer naar beneden gegaan.
We hadden besloten dat we na de lunch weer zouden vertrekken naar de volgende bestemming, Cape Maclear. Dit weekend zou hier een festival zijn waar we graag heen wilden. We moesten naar Cape Maclear op de motor, omdat er geen taxi's rijden tussen Monkey Bay en Cape. Het was super lekker om een half uur achterop de motor met de wind en mooie bergen te zitten. Tijdens de rit stonden er langs de weg een groep wilde apen. We sliepen in Malambe Logde in een beachhut. De logde en het dorp viel ons jammergenoeg bij de eerste indruk al erg tegen, de mensen zijn er opdringerig en willen van alles van je. De kinderen, die er overigens erg goed uitzien, dringen erg aan op geld en blijven gewoon de hele weg plakkend naast je lopen, ook al zeg je 10 keer nee. We zijn vroeg gaan slapen.

Uitzicht hikeMalambe camp Cape MaclearBeachhut Malambe CampUitzicht vanuit Malambe Lodge

Vrijdagochtend waren we allebei vroeg wakker. We zijn na het ontbijt even in de zon gaan liggen, maar omdat iedereen naar ons keek en steeds op ons afkwam zijn we daar al snel mee gestopt. We waren allebei erg moe en voelden ons ook niet zo lekker. De rest van de dag hebben we daarom in bed gelegen. We hadden wel erg veel zin in het festival, we verwachtte veel want alle lodges en kampeerplaatsen waren allemaal vol en iedereen had het over het festival.
Toen we bij het festival kwamen waren er misschien maar 40 mensen. We hebben het uiteindelijk wel gezellig gehad met een groepje artiesten en de host. Helaas viel de stroom ook nog uit, dus was er voor bijna een uur geen muziek. Toen zijn we naar bed gegaan.

Zaterdag was eigenlijk precies hetzelfde verhaal als vrijdag. Bij de logde werden 3 boxen met verschillende muziek door elkaar gespeeld en waren er alleen maar mensen die aandacht trokken. Eigenlijk wilden we het liefst terug naar huis, Senga Bay.
We hadden gezien dat je heel mooi kan kajakken in Cape Maclear, dus dat wilden we graag doen. We zijn naar het eiland gegaan en daar hebben we even gezeten in het zonnetje op de rotsen. Toen we weer bijna terugwaren riep een stel in een andere kajak 'race?!' naar ons. Helaas hebben we net op de seconde niet gewonnen.
's Avonds ontmoette we een groep Amerikanen en Malawianen. Hier hebben we gezellig mee gezeten en kaartspellen gespeeld. Daarna besloten we naar het festival te gaan. Helaas was het precies hetzelfde als de vrijdag avond en zijn we weer weggegaan. We hoorden dat er een leuke club is dus daar zijn we naartoe gegaan. We zijn super blij dat we daar heen zijn gegaan. Er was goede engelse muziek en mensen van over de hele wereld. We hebben een super leuke avond gehad!

KajakkenKayakkenMalawiaans spel Bao

Op zondag besloten we weer terug naar Senga Bay te gaan. Vlak voordat we met de motor wilden vertrekken kregen we aangeboden om met een man en vrouw mee terug te rijden met de auto naar Senga Bay. Dat zou 2,5 uur rijden zijn in plaats van waarschijnlijk 6 uur in minibussen. Natuurlijk hebben we hierop ja gezegd! Aan het einde van de middag waren we weer thuis en zei iedereen dat ze ons hadden gemist. Ze waren erg verrast dat we 2 dagen eerder terug waren. We zijn onze tas gaan uitpakken en toen we wilden douchen deed de kraan het niet meer. Hanne stond er al iets eerder onder toen hij het nog wel deed, dus daar stond ze met haar haar vol met zeep... Doordat de stroom was uitgevallen konden ze geen water pompen, dat kon dus ook nog wel even duren. Met ons drinkwater heeft Rachel Hanne geholpen met haar haar uitspoelen. Goed opgelost :)

Oost west thuis best!

1. Jaap Ophoff:
    23 april 2019
    Wat een belevenissen: gelukkig ook goede en mooie muziek gehoord. Er valt zo nu en dan iets in het water, behalve dan weer als je echt water wilt (douchen). Bijzonder waar jullie allemaal instappen en naar toe gaan. Die olifanten lijkt mij ook echt heel gaaf.
  2. Oma V:
    Wat een fantastische ervaring,bofferds ❣️
    Hebben jullie de Baobab al gezien ,de z.g.n apenboom waar het lijkt dat de boom omgekeerd in de aarde zit ,de wortels omhoog , heel apart !!
    Liefs en groet
  3. Rieneke:
    23 april 2019
    Dank voor de mooie verhalen en foto’s, lieve meiden. Fijn dat alles goed gaat. Knuffel & liefs! 😘😘
  4. Oma Laan:
    23 april 2019
    Leuk hoor jouw verhalen. Heel herkenbaar!
  5. Gerrit Laan (Veenendaal):
    23 april 2019
    Wat een prachtige reizen maken jullie je zou moe worden van alle indrukken.
    Jullie maken er mooie verhalen van en prachtige foto’s.
    Geniet verder🤗
  6. Gertjan:
    23 april 2019
    😀 leuk om te lezen. We genieten mee vanaf de bank
  7. Jakolien:
    23 april 2019
    Wat kan na een paar weken een warme douche toch een traktatie zijn hè 😊!
  8. Anthonie Meinema:
    24 april 2019
    Wat een geweldige verhalen allemaal. Fantastisch van die olifanten!
    Jammer dat het even soms tegenviel, maar dat is het avontuur. Geniet ervan en blijf lekker posten!!
  9. AJ:
    26 april 2019
    Leuk om te lezen! Steeds weer dat onverwachte, dan weer positief dan weer tegenvallend, maar altijd een avontuur dat je bij zal blijven. Trots op je
  10. Jenny Soepenberg:
    28 april 2019
    Wat een prachtige reis en wat een mooie verhalen. Ik geniet er aldoor van wat jullie allemaal beleven en doen en zien. Niet te vergeten de mooie foto's die jullie mee sturen.
    Blijf zo doorgaan!
    Lieve groet, Jenny
  11. Ineke:
    28 april 2019
    Jullie schrijven leuk. Wat ondernemen jullie toch veel.