Laatste dag voor de vakantie

14 april 2019 - Salima, Malawi

Lieve allemaal,

Uitzicht

Op vrijdag 12-04 hadden we s'ochtends de closing ceremonie van de school omdat het vakantie is. Dat betekent dat de leerlingen de resultaten krijgen te horen van de examinations die ze de twee weken daarvoor van elk vak gemaakt hebben. Eerst zingen de leerlingen met elkaar het volkslied (zie filmpje). Daarna roept van elke standard de docent de namen van de leerlingen die door zijn naar de volgende standard. Tot onze verbazing is dit eigenlijk minder dan de helft van de leerlingen.

Closing ceremonyShirt organisatie

De meeste leerlingen moeten na de primary school gaan werken. In de meeste gevallen is er geen geld voor de secundary school. Misschien dat dat de motivatie om snel de school af te maken wel naar beneden. Maar wat ons wel weer opvalt, is dat de leerlingen allemaal graag naar school gaan en dat ze school ook erg leuk vinden. In Nederland zie je lang niet zoveel vingers in de klas als er een vraag wordt gesteld!

Omdat de school meer dan 2200 leerlingen heeft, hebben we ongeveer vier uur lang geluistert naar alle resultaten. Dit was een mega lange zit. Ouders van de leerlingen waren er natuurlijk ook. Het was grappig om te zien dat als er bijvoorbeeld een leerling 1e, 2e of 3e geworden was van een klas, de moeder zo blij was dat ze een geluid maakte met haar tong. Het kind kreeg dan als beloning een flesje drinken en wat te eten (maar dit was soms ook bij andere posities) en de docent kreeg dan geld in de hand gedrukt.

Wat ons opviel de afgelopen weken op de school is dat er in Malawi nog gebruik wordt gemaakt van de sla methode. Dit is cultuur hier, maar we vonden het eigenlijk niet kunnen. Ze slaan gelukkig echt niet hard, maar ze stellen bij zo'n ceremonie wel iemand aan die de kinderen met een stok een tik(je) op het hoofd geeft als ze niet blijven zitten.

Toen de closing ceremonie voorbij was zijn we naar livingstonia beach hotel in de buurt gegaan. Hier hebben we allebei 15 minuten gejetskiet, wat langer dan genoeg is. Het was gaaf om te doen. Er zat wel een instructeur achterop, maar dat was nog gezellig ook. We hebben een filmpje bijgevoegd van Rachel op de jetski.

En nu, drie dagen later, kunnen we allebei nog niet lopen van de spierpijn.

Sinds gisteren heeft de lodge een nieuw hondje. Dit hondje hebben ze naar ons vernoemd en heet nu: Hannerachel. Erg leuke naam voor een mannetjes hond ;). In Malawi koop je een puppie voor maar 2 euro en 40 cent. Dat is wel even een groot prijs verschil vergeleken met Nederland.

Nieuwe puppy

De aankomende week gaan we naar het zuiden van Malawi reizen. We gaan een aantal verschillende plekken bezoeken en verschillende activiteiten doen. We gaan lekker van onze twee weken vakantie genieten, we hebben er zin in!